Överpigg häst!

Idag var Mache allt annat än lugn. Tror hon galopperade 20 varv på lina innan jag satt upp och ändå taktade och steppade hon när jag skulle skritta henne. Däremot stod hon helt stilla när jag satt upp, så på den punkten går det framåt! 
Som sagt var hon super spänd, så jag fick rida inne. Sen fick jag först skritta henne på en minivolt runt pallen för att hon skulle släppa i nacken, och när hon gjorde det så skrittade jag ut på spåret. Vid varje bokstav lade jag en volt på mellan 10m och 5m i diameter. Vid vissa ställen, till exempel vid dörren fick jag rida några varv innan hon slappnade av. Mellan volterna ställde jag inåt i påbörjad öppna. Hon kan juh inte det än men hon börjar så smått förstå vad jag menar :) 
Efter allt skrittarbete, som nog tog 25 min sammanlagt, så blev det en helt annan kvalité på traven. Hon blev väldigt lösgjord av skritten så hon var elastisk och mjuk. Däremot har hon en tendens att hänga kvar i tygeln ibland, så man får lyfta upp henne och sen släppa snabbt för att hon ska komma upp. Det är bra att hon går där nere naturligt, men liiite mer upp får hon komma snart ;) Men hon är juh trots allt unghäst fortfarande :)
Galoppen var super idag, även fast hon även där blir lite väl låg. Den första galoppfattningen var att dö för, hon rullade in i galoppen direkt när jag gav hjälpen utan att hon slog upp huvudet eller att öka traven. Så himla fin var hon!

Innan ridningen mockade jag ur boxen som sagt. 8 kärror blev där och sen in med två nya spånbalar :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0