Nyinlärd övning; diagonal sluta!

Idag har det varit söndag, en skön dag även fast jag fick ganska lite gjort. Det har iaf varit varmt och skönt och det är alltid positivt!

Ikväll tränade jag med Della för Torun, tillsammans med Sandra och Maja. Eftersom bådas mål och strävan är LA:1 till hemmatävlingen och därefter LA:P1 så var det enklast att träna tillsammans. 
Della var ganska tråkig i början, stel i nacken och med dålig bjudning. Okej, tänkte jag, då leker vi fram bjudningen. Så innan träningen skrittade jag ner till den stora banan och red lite uppför banken, lite på stora ytor, utan att kräva in henne. Men bara banken hjälpte henne att släppa ut sin energi, jag skrittade mot den men några meter innan började hon takta och hoppade sen upp, med god energi. Efter det fattade jag galopp och galopperade henne ett varv i fältsits runt hela banan i båda varven, innan jag kunde ta vara på bjudningen och energin som kom fram.
I början av träningen sen var hon väldigt pigg och springig och dagens övningar och arbete handlade om samling. Tusentals halvhalter för att få henne mer i bakbenen och mindre i bettet, så hon kunde vila på steget. En stund senare, efter Toruns råd och guidning var hon lösgjord, samlad och vilade mer på steget än i början. 
Första övningen var skolan öppna längs långsidan med tre volter på varje långsida, med öppnor emellan. Sen gjorde vi en bakdelsvändning i skritt för att byta varv. När båda varven var gjorda bytade vi till skolan sluta med tre volter på långsidorna. Detta gjordes också i båda varven. 
Galoppen sen gjorde vi öppnor och två volter istället på långsidorna, och Della var mjuk, tillbaka men med god energi fram till bettet. Och efter det började vi med diagonal sluta. Detta var mycket svårare än vad vi trodde, det så ju så sablans lätt ut när grand prix-ryttarna gör det! Men Della förstod väldigt bra och gick snällt på diagonalen i sluta :) Däremot blev hon ganska trött i benen efter ett tag, det var ju en ny övning för henne så det är klart det var jobbigt. Därför skrittade vi lite efter den övningen :) 
Det sista vi gjorde var att rida på volt med tagen bakdel i alla tre gångarterna. Det gick också bra, även fast Della blev ganska trött efter ett tag. Hon började slå med huvudet, både uppåt och neråt och även fast hon galopperade på så märkte man tydligt att hon fick mjölksyra i benen. Så när det var klart travade vi av dem och sen skrittade jag runt anläggningen innan jag tog in henne.

Detta var en väldigt rolig träning, för man fick lära sig lite nytt på hästryggen. Det är alltid roligt när man lär sig något nytt och känner att man förstår. Dessutom kände jag att Della och jag tog ett stort steg framåt i dressyren, för det har stått still där ett tag. Nu är hon i så fräsch och fin form, så nu kan man börja göra lite mer på henne och det är väldigt kul :) 

Imorgon ska jag rida Hissen, äntligen, i skolan! :D Men nu måste jag sova, för nu är jag minsjäl trött! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0