Fyra hästar idag.

Idag har jag haft fullt upp hela dagen. Men det är så väldigt mycket roligare att ha det än att ha ingenting att göra. 
Dagen började då med att jag åkte med Krille ner till ridskolan när han skulle till bygget vid 9 tiden. Där åt vi lite till att börja med, sen skulle ridläger"barnen" rida program. Detta var alltså ett vuxenridläger men eftersom det är ridläger så var de barn för en helg! Iaf för mig och Josse ;) 
Jag fick iaf skriva kritiker till alla ryttarna. De red programmen två gånger var, och allihop höjde sig den andra gången, efter lite coachning från Torun. En del av dem red programmet för första gången så de var mycket duktiga allihop. 
Efter lunch sen så red jag Della lite. Hon har haft en liten välförtjänt vila i en vecka nu då hon bara gått i hagen, så hon var ju såklart lite stel i början. Jag skrittade och travade åttvolter då för att få henne mjuk och smidig och sen avancerade jag genom att göra en skänkelvikning istället får att rida raka linjer på mitten :) Hon blev iaf super sen! Stort plus för galoppen, då hon jobbade riktigt bra, jag kunde samla ihop henne på yttersidan och öka och minska volten jättebra. Red också lite intervallträning, red på i en friskt tempo på långsidorna och plockade upp henne, samlade ihop henne på kortsidorna. Ökningarna gjorde jag endast genom att sitta till och rida fram henne med sätet, och samlingarna gjorde jag genom att lyfta upp henne lite på yttersidan och sitta tillbaka henne istället. 
Hela passet red jag utan sporrar, däremot med spö, men hon lyssnade ändå super! Det märktes att hon behövde den vilan hon fick och efter passet hade hon skummat mellan bakbenen och vid juvret, men var knappt svettig på halsen, så hennes energi låg på helt rätt ställe idag! Kändes verkligen jättebra :)) 

Nästa häst blev då Ma Cherie ganska direkt efter. Jag hade nämligen bara två timmar tills Olivia skulle komma med Cindy. 
Mache var alltså vääääldigt tittig idag, och gick och glodde på precis ALLT. Tillslut däremot, när jag snällt försökt få henne att sluta glo genom att ställa ifrån och trycka henne emot, så blev jag faktiskt arg på henne. Red henne bara framåt, ställde överdivet mycket och när hon sket i skänkeln la jag till spöt, och efter ett tag så slutade hon. Bara fjanterier alltså, för det spelade ingen roll hur länge jag än gick där förbi så glodde hon lika mycket varje gång. 
Även hon släppte igenom i galoppen idag och fick väldigt bra galoppkvalité. Då var däremot jag dödstrött efter att ha fått förekomma henne och rida henne så pass mycket framåt, så jag skrittade av efter galoppen :) 
När jag precis hunnit sätta in henne så kom Olivia och Pia med Cindy. 

Idag hade jag och Torun bestämt i förväg att hon skulle titta lite på Cindy när jag red. Innan Torun kom så red jag lite själv och vi konstaterade att hennes sadel glider. Ingen fara dock, det gör det på många unghästar :) Iaf, så när vi dragit tillbaka sadeln så fick Cindy mycket bättre kliv i både skritt och trav! Hon gjorde också svävande ökningar i traven, och vilade riktigt bra i luften! Det var faktiskt en ganska häftig känsla :) 
När Torun kom sen så red jag lite för henne. Då var också Cindy lite trött, men hon jobbade faktiskt på bra ändå. Allt som allt så gick det bra, och det var en bra känsla att kunna visa henne för Torun med. Det hjälper oss mycket :) 

Chamaro blev sista hästen, om man nu kan kalla det ridtur :P Han skulle tillbaka till sommarhagen så jag skrittade dit honom bara. Skoskav i röven fick jag dock! 

Nu har jag hunnit med allt det samt att städa upp här hemma, diska, duscha och tvätta badrummet. Imorgon ska jag ner igen till stallet vid 9 tiden typ, passa på att rida Mache innan jag ska hem och tvätta kl tolv :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0