Skola imorgon!

Imorgon äre skola igen! Kul att komma tillbaka till det :) Men jag hoppas verkligen inte att jag har Dustin imorgon, för då vetifan om jag rider ;) Jag orkar inte trilla av en gång till på en vecka.
Jag beslutade mig för i eftermiddags att jag skulle rida Mache lite senare. Egentligen tänkte jag bara longera eller tömköra henne men jag bestämde mig för att rida ändå. Och tur var väl det för det var ett av de bästa ridpassen någonsin!
Jag longerade henne först, men hon busade inget så jag hoppade upp istället. Då taggade hon till lite och taktade lite i skritten. Men jag red bara på volten, böjde och ställde henne och hon lugnade sig lite. Så kom Annica och Lina och red där med, och då tänkte jag: Perfekt, då kan hon vänja sig vid andra hästar också! När Dunder och Pia då kom in blev hon taggad igen så jag fortsatte att skritta. Jag gjorde som vanligt, och red också lite skänkelvikning i vänstervarvet för att lösgöra den bogen lite mer. Hon var superfin då, och efter ett tag så sög hon fast i bettet och slappnade av helt. Långa mjuka skrittsteg och ändå inte tung. Då var hela ryggverksamheten och bakbensaktivitet igång och det var en underbar känsla. Då tyckte jag att jag kunde gå upp en gångart. Och hon var så jävla fin alltså! Ni kan nog inte tänka er utan film alltså, hon bar sig så sjukt bra och det enda jag behövde var ett mjukt stöd i tyglen. Så taktmässig och trampade riktigt bra. Hon var jättefin.
Men eftersom hon inte är så van vid att jobba så ordentligt så blev hon trött snabbt. Så jag skrittade henne lite då och då.
Galoppen var också sjukt fin, jag kunde sitta tillbaka henne med sätet och behövde knappt hålla henne i munnen! :o Det är inte ofta man kan göra det på en så pass lite riden unghäst. Men hon blev ju såklart trött.
Hon har fått lite problem med vänstergaloppen igen, för hon är stel i den sidan. Så vi pluggade lite på den, men eftersom hon redan var så balanserad efter framridningen så fattade hon rätt direkt. Sen red jag också lite på en åtta och då gjorde hon också rätt så jag red ner henne då, för då var hon trött :)
Jag är jättenöjd med passet och nu när jag kommit på henne så känns det roligare att rida :)
/Linnea
Imorgon äre skola igen! Kul att komma tillbaka till det :) Men jag hoppas verkligen inte att jag har Dustin imorgon, för då vetifan om jag rider ;) Jag orkar inte trilla av en gång till på en vecka.
Jag beslutade mig för i eftermiddags att jag skulle rida Mache lite senare. Egentligen tänkte jag bara longera eller tömköra henne men jag bestämde mig för att rida ändå. Och tur var väl det för det var ett av de bästa ridpassen någonsin!
Jag longerade henne först, men hon busade inget så jag hoppade upp istället. Då taggade hon till lite och taktade lite i skritten. Men jag red bara på volten, böjde och ställde henne och hon lugnade sig lite. Så kom Annica och Lina och red där med, och då tänkte jag: Perfekt, då kan hon vänja sig vid andra hästar också! När Dunder och Pia då kom in blev hon taggad igen så jag fortsatte att skritta. Jag gjorde som vanligt, och red också lite skänkelvikning i vänstervarvet för att lösgöra den bogen lite mer. Hon var superfin då, och efter ett tag så sög hon fast i bettet och slappnade av helt. Långa mjuka skrittsteg och ändå inte tung. Då var hela ryggverksamheten och bakbensaktivitet igång och det var en underbar känsla. Då tyckte jag att jag kunde gå upp en gångart. Och hon var så jävla fin alltså! Ni kan nog inte tänka er utan film alltså, hon bar sig så sjukt bra och det enda jag behövde var ett mjukt stöd i tyglen. Så taktmässig och trampade riktigt bra. Hon var jättefin.
Men eftersom hon inte är så van vid att jobba så ordentligt så blev hon trött snabbt. Så jag skrittade henne lite då och då.
Galoppen var också sjukt fin, jag kunde sitta tillbaka henne med sätet och behövde knappt hålla henne i munnen! :o Det är inte ofta man kan göra det på en så pass lite riden unghäst. Men hon blev ju såklart trött.
Hon har fått lite problem med vänstergaloppen igen, för hon är stel i den sidan. Så vi pluggade lite på den, men eftersom hon redan var så balanserad efter framridningen så fattade hon rätt direkt. Sen red jag också lite på en åtta och då gjorde hon också rätt så jag red ner henne då, för då var hon trött :)
Jag är jättenöjd med passet och nu när jag kommit på henne så känns det roligare att rida :)
/Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0