Avfallning nr två

Jahapp, Idag så fick Ma Cherie för sig att slänga av mig igen. Eller egentligen slängde hon inte av mig, det var mer bara en ofrivillig avsittning.
Så här gick det till: Vi skulle hoppa lite inför julklappshoppning på lördag. Hon var lite pigg så hon fick springa på lina ett tag innan jag hoppade upp. Sen kom det in en läskig lite unghäst(en sån som det inte var allt för länge sen som hon va själv) som var jättläskig för den va lite uppspelt och så.
Allt gick bra vid framridningen, hon bockade till lite i en galoppfattning men mer var det inte. Travade på lite små hinder, och fattade sen galopp och skulle hoppa en liten oxer. Den va max 20 cm hög asså! :o Och här kom vi då till själva avfallningen. Hon bjöd ASBRA på den och jag gjorde inget fel, jag satt helt still, men jag vet att hon kan börja backa ett par meter innan så jag höll bara ett jämnt stöd med skänklen runt om henne. Men hon började ta avsprånget och såg sen ":O där är en bom till" och så stannade hon och började backa. Men eftersom hon redan börjat ta avsprånget så hade jag redan börjat gå upp i hoppsits. Så jag hamnade juh på halsen på henne och det har hon aldrig varit med om, så hon blev skiträdd och dök då, så jag drog med mig tyglarna över huvudet så sen när hon kutade iväg så fastnade det runt benet. Och det var ännu läskigare. Sen fastnade tyglen innanför benskyddet :o så det ryckte till för varje steg.
Tillslut stannade hon, men var fortfarande rädd. Hon stannade iaf, och Sandra, som också var där, sprang fram och ryckte bort benskyddet och knäppte upp tyglarna (tack för det!). Jag var juh tvungen att hålla i hästen så det var bra att Sandra kunde komma fram så fort! :)
Mamma promenerade lite med Ma Cherie medans jag försökte figurera ut vad fan det var som hände. Men vi kunde verkligen inte komma på vad. Mer än att där var andra hästar som hon inte sett innan. Hoppade upp igen iaf och skrittade en stund för att få henne lugn. Sen travade jag över ett av de andra hinderna två ggr. Den första gången så tog hon ett jätteskutt över det, pga händelsen innan men andra grången travade hon normalt över det.
Hädanefter blir det hoppning på lina och löshoppning så hon vänjer sig mer vid alla sorters hinder. Allt för att undvika avfallningar ;)

Som tur får dagens andra pass väga upp det :) Red Della i hoppsadel med siktet på att kunna hoppa henne lite. Lite högre, eftersom hon annars bara går lågt. I början var hon stel och tråkig, men det släppte lite sen. Hoppade fram på en åtta på ett kryss. Sen hoppade jag ett räcke, som hon rev. Hon har slutat bruka allvar på lägre hinder när jag rider :S hon känner nog att vi är förbi de höjderna.
För sen när jag höjde allt till 90 så hoppade hon grymmebra. Omhoppningsvägar och hon va med på allt! Grym ponny, på allvar. Första gången vi höjde oxern till 90 så kom hon lite nära men istället för att riva första bommen så gjorde hon som hon ska göra, hon tog i lite till och höjde ryggen över hindret. Första gången sedan jag hoppade 1.20 som hon faktiskt höjde ryggen över ett hinder! Jag utbrast "Jävlar vilket språng!" Och sen var hon som en helt annan ponny. Hon släppte helt igenom i ryggen och växte en decimeter. Sen var hon hundra gånger bättre att rida!
Sen kände jag att hon var så bra idag så vi höjer 10 cm till till en meter. Och då jävla hoppade vi! Helt underbar känsla, i år ska vi ut på regionala tävlingar! Hon är förbi de lokala, iaf med mig :D
Det är så kul att hoppa den ponnyn alltså. Hon är med på allt, och när hon inte är med längre så säger hon till. När hon tycker det bli för svårt eller för högt så säger hon till, men det händer sällan. Hon gör allt man ber henne om, och hon är en perfekt börja-tävla-ponny. Hon väger upp ryttarens förmåga själv och går så de klarar henne även vid 50 cm höga hinder. Hon rusar inte iväg eller något sånt med de yngre, men är som en jävla kanon med de äldre ryttarna.
Och det bästa är att så fort man släpper ut henne på lite längre tygel så spänner hon av helt och går ner i power saving mode. Sen när man tar tyglarna igen så taggar hon till :')
Della är verkligen en sån ponny som man vill ha. hon gör allt för dig och även om hon är sur mot andra hästar och i boxen så har hon andra fördelar. Ingen häst är perfekt, alla har sina brister. Men ridmässigt, eller hoppmässigt, så är Della perfa. Hon kan gå allt från lugnt och sansat med små ryttare och bära dem tryggt över små hinder till snabbt och fartfyllt med t ex mig och hoppa omhoppningar på 90-100cm.
Hon är inte perfekt i dressyr men ändå vinner hon de lägre klasserna med god marginal (senast vann hon med 9% över tvåan) och är en klippa i både hopp och dressyrallsvenskan, just för att hon är en stadig ponny som är van vid alla möjliga tävlingsplatser. Hon går inte i världens bästa form, hon har inte världens bästa steg, och ändå får hon i princip alltid över 65-70%. Hon har bidragit med många gulblåa rosetter till Perstorp och mig sedan hon kom 2008.
Della är helt enkelt en drömponny, och jag är väldigt glad över att jag får rida henne mina två sista ponnyår :')

/Linnea

Kommentarer
Postat av: Julia K (TEAMRYTTARNA)

Super fin blogg! Följa varandra via bloglovin? :D

2012-01-07 @ 17:12:47
URL: http://teamryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0