Svar på läsarfråga




Hej! För det första, tack för att du läser och ställer frågor när du undrar och för att du gillar min header, det värmer! :) 
Sen till din fråga; Nja, jo eller nej, alltså, det bästa med att rida många hästar under samma period är att man lär sig olika tekniker och ridsätt eftersom ingen häst rids likadant som den andra :) Det gör att man utvecklas mer som ryttare om man tar chanser att rida olika hästar och därigenom utvecklar sina ridkunskaper. Visst, det finns de dagar då jag väljer bort någon häst, just för att man kanske inte orkar med den just då. Men då kan man istället välja in andra sätt som longering, tömkörning eller bara en promenad. Alla har bra och dåliga dagar och dagar man är piggare eller tröttare än den andra, och man får ju såklart välja att rida hästarna som tröttar ut en som minst, om man nu är trött eller så. Då kan man istället jobba de från marken, eftersom det arbetet också är extremt nyttigt. 
Det som också är bra med att variera hästarna, är att jag för det mesta rider unghästridning nu eftersom Mache inte kommit så långt i sin utveckling. Vissa dagar kan jag hålla med om att jag känner att jag tappar eller har tappat min ordnarie ridning då, så att säga, och då är det bra att kunna hoppa upp på en mer utbildad häst och rida lite svårare skolor och rörelser, utifrån den hästens utbildningsskala så klart ;) Men man måste känna att man faktiskt kan mer än vad man rider på unghästen ibland, för att kunna lära denne så mycket som möjligt. 
Jag tycker det är ett bra erbjudande du fått, och jag tycker absolut du ska ta det. Det måste ju såklart kännas bra för dig och så så att du inte känner att du tagit vatten över huvudet, utan du kan liksom i lugn och ro ta hand om båda hästarna. Sen beror det på hur mycket storhästen ska tävlas, och hur mycket du rider ponnyn, allt ska ju klaffa :) Om du tycker själv att det verkar vara en bra idé så kan du juh iaf prova och se om det fungerar, annars får du ju säga att det inte gör det, om det nu inte fungerar. Och kom ihåg att det faktiskt inte gör något om hästen får en extra vilodag, det gör den inget illa ;)

(Oj, det blev ett långt svar också, men jag hoppas du fick svar på din fråga :) )

/Linnea

Kommentarer
Postat av: Isa :)

Jätte tack för svaret, verkligen! Antar att jag får fundera på det hela ett litet tag till helt enkelt :)

2012-02-15 @ 21:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0