Helgen.

Ja i helgen har jag gjort mycket vettigt känns det som. Bland annat har jag tagit hand om min katt, gett henne mat och kelat med henne. Sen har jag även åkt ner till stallet, och jag har styrt Krilles bil när han växlade och gasade :P

Nej men skämt åsido, i fredags kväll red jag juh Calorie, vi hopptränade och kollade av ifall jag kunde ha henne på tävlingen på lördagen. Vi skulle iaf sova på saken, för hon var fin när vi hoppade och så, slog ner lite bommar men annars okej. Förmodligen för att hon inte hoppat de höjdarna på ett tag.

När jag vaknade på lördagen kände jag att det var fel. Det var inte rätt mot Calorie att inte träna så mcyket innan och även om hon är bra tränad så var det ändå inte rätt mot henne. Sen var det inte rätt mot Mia. Jag skickade till Ida och frågade om jag var tvungen att vara med och det var jag inte. Lite synd ändå eftersom att jag gärna vill tävla i Helsingborg de gångerna det går lokalt där ;(

Men eftersom Mia sa till mig att hon inte skulle rida förrän på söndagen så tyckte jag det var lite synd om Calorie att bara stå den dagen och jag frågade då Torun om jag kunde rida henne. Det gick bra och Calorie var verkligen skitfin när jag red. Jag tränade VÄLDIGT mycket på det här med hennes yttersidor. Hon vill gärna skjuta bogen all världens väg och inte jobba alls med ryggen. Hon springer lite från arbetet ibland. Men när jag rätade upp yttern så blev hon SÅ fin. Hon slutade hacka som hon annars gör pga att hennes skada och gick jättebra. Sen i galoppen var hon spänd och hög i början, och hackade även där. Men efter lite stöd på ytter och när jag sa till henne ordentligt med skänkeln att hon inte fick kasta ut bogen så rätade hon sig och gick inte på sne längre. När jag sen samtidigt böjde sig och ställde så blev det en helt annan häst. Hon välvde ryggen så jag växte 10 cm och sänkte nacken utan att bli lång och jobbade alltså RIKTIGT bra.
När jag galopperat i båda varven och fått igenom de ordentligt, skrittade jag lite och började sen träna övergångar mellan trav och galopp. Hon brukar alltid slängtrava efter galoppen och höja nacken, skjuta bogen åt sidan samt att bli flack. Men när hon till slut lyssnade helt på mig så bröt hon av till normal arbetstrav, hon välvde sig och jobbade med ryggen istället för det här "flängiga". Efter ett tag kunde jag dessutom sluta använda händerna helt. Tyglarna var lösa och hon gick fortfarande i välvd, rund form och hon lyssnade helt på mina vikthjälper. Då kändes det verkligen som att jag kommit fram till henne helt. Då jobbade hon helt och hållet med mig. När vi gjort det felfritt några gånger travade jag av henne och skittade sen henne. Tyckte hon varit superduktig!

Jag frågade mamma sen om hon var fin och då sa hon ja, hon är skitfin, asså hon lyssnar juh verkligen på dig!
Cissi sa även att hon såg verkligen skitfin och harmonisk ut.

Calorie är inte direkt en lätt häst att nå fram till så hon jobbar helt med en och dessutom korrekt. Det var en super känsla.

/Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0