Wanessa + löshoppning.

Kom ner till stallet idag vid 10 i tre. Strax efter kom Angelica och Anette med Wanessa. Så red först Ange lite innan jag fick hoppa upp. Jag tyckte hon var rolig att rida, hon var extremt känslig i munnen, så det gällde att inte fastna i tygeltagen. I början gick det inte bra typ, jag tränade mycket i skritt på halter och på att få henne att lyda mig, och när det funkade relativt bra så jag började trava. I början i traven var hon spänd och ville inte riktigt slappna av men jag försökte allt jag kunde, gjorde halvhalter och övergångar och sen i vänster varv så gjorde jag en halvhalt och hon samlade sig riktigt fint och jag kände att ryggen kom upp betydligt mer, hon fick finare, slätare rörelser och rörde sig avslappnat. Det var en riktigt fin känsla för det var precis det jag strävade efter :)
Galoppen blev det ganska mycket arbete i. Först ville hon bara springa iväg men istället för att ta tag i henne och bli hård i handen så tog jag vartannat tygeltag i höger, vartannat i vänster och efter ett tag gick det också bra. Hon ville mest sticka med huvudet i luften men när jag lättade lite på yttertygeln och tog i inner så släppte hon ner huvudet och gick där hon skulle. Vänstergaloppen var ännu bättre, där samlade hon sig till och med lite :)
Jag är iaf nöjd med passet och det verkade Wanessa också vara för när jag sen travade och skrittade av så sökte hon sig framåt neråt på rätt sätt :) Så jag skrittade henne ett par varv i ridhuset innan vi tog ut henne till transporten. Sen pratade jag lite med Ange och sa att jag gärna rider henne fler ggr om hon inte skulle orka med henne nån dag :)

Sen var det löshoppning på schemat. Chamaro var först ut och han bockade, sparkade och busade runder ganska rejält i ridhuset ett tag. Han var superbusig och jag tror han behövde det :P
Han hoppade inte så högt idag, bara 1.35 men han blev trött fort för det är ganska varmt i ridhuset nu. Han skulle behöva ut i skogen och konditionsträna. Bara sträcka ut, i lägre form, ett par kilometer.
Min lilla älskling fick också komma ut idag på löshoppningsbanan och hon var SUPERDUKTIG!!!!! Hon fattade direkt vad hon skulle göra och hoppade till och med 70 cm, hon har såååå fin hoppteknik också, så nu ser man verkligen vem som är pappan till henne :D Tänkte försöka lägga ihop en lite film sen, får se hur den blir :P Isf hamnar den på min Youtube Channel HÄR

Danne var helknäpp sen när han skjutsade hem mig, han är helt annorlunda när inte mamma eller ngn annan är med :p Tänker inte berätta mer om det, men ni kan juh alltid gissa :P Haha!




Kommentarer
Postat av: sandra

tänk bara på att hon inte hoppar alls högt o början !

det kan skrämma henne jätte mke och sen kommer hon inte gå nära ett hinder på ett bra tag ...

du såg när vi löshoppa ysatis det var första gången hon hoppade högre :) , annars har hon bara hoppat typ ja , max 70 eller ngt ,. för att komma på teknik och att det är kul :) pössar !

2011-03-20 @ 22:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0