Ridpass #1 + 2 - Chamaro + Tuna

Häst: Chamaro
Outfit: Svarta benskydd, fårskinnspadd och ljusbrunt schabrak
Humör: Lite loj, piggnade till senare
Pass: I skritten tränade vi väldigt mycket halter, han kränger alltid in bakdelen i halten åt höger så jag tränade mycket på att få honom rak. Tillslut var han helt rak när jag gjorde halt :)
Traven var lite ojämn i början och även här krängde han in bakdelen och ut bogen, så höll extremmycket på yttertygeln så han rätade upp sig. Och även när han slutade att kränga med hela kroppen och gick rakt så slutade ojämnheterna i traven och den flöt på som den skulle.
När jag först fattade galopp så kickade han, så jag fick ryta åt honom och skälla lite på han. Sen skulle jag göra en ny fattning, då galopperade han två språng och kickade igen så jag svängde honom för allt vad jag var värd in på en minivolt så han höll på att trilla så överumplad han blev. Väl på volten kickade jag honom och smackade för att få honom att fatta att man INTE gör så! Sen red jag ut på den vanliga volten och fattade galopp och då gick jag snällt. Jag vann! :D
Simon fick hoppa upp och skritta honom lite sen, jag var trött och hade en jävla huvudvärk. Han provade också att trava några steg, men kunde inte riktigt hänga med så han fick skritta. Sen kom Mius och provade honom med och hon tyckte han va superkul :)
In med honom ut med nästa häst :)

Häst: La Fortuna Fayenza
Outfit: Marinblått schabrak, matchande lindor, fårskinnspadd och svart ländtäcke.
Humör: Pigg och glad, framåt men inte het
Pass: Skritten idag var väldigt bra och hon var lyhörd från första början. Gjorde halter, öppnor, skänkelvikningar och olika vägar.
Traven var superfin! Lugn och sansad men låg ändå på utan att ta bettet och sticka. Mycket ytterskänkel här, för att stabilisera upp henne, hon blir som en orm annars. Red ihop henne och stämde av många ggr, så hon fick bakbenen under sig och jobbade igenom i ryggen.
Galoppen var också jättefin, hon var liiite pigg i vänstervarvet så gjorde massvis med övergångar mellan trav och galopp så hon lugnade sig lite. Sen gjorde jag hundratals halvhalter och sa "woooow" "prro" och så för att hon skulle lyssna på mig. Efter ett tag var hon jättefint ihop och krängde inte in bakdelen eller ut bogen, och gick i ett lugnt, kontrollerat tempo. Nöjd med henne! :)

Bild från i fredes, men hon var lika fin idag! :)

Båda hästarna var jättefina, men jag fick jobba för att komma dit. Skönt! Hatar att ha hästar som bara går bra, man måste ha lite problem ibland så man lär sig att lösa dem på bästa sätt, utan att varken jag eller hästen drabbas av det. Det är det som ridningen går ut på :)
Nu ska jag försöka hitta ngt att äta, ta en huvudvärkstablett och duscha sen ska jag sova! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0