Åsikter by Ingrid Skoog om Gramantygel.

Ingrid Skoog, en halva av dressyrmupparna, lade upp detta inlägg igår om hennes åsikter om Gramantyglar. Jag håller helt med henne, och när ni läser texten förstår ni nog.
Så här skrev Ingrid:
"De flesta som använder gramantygel gör det just för att de inte kan rida sin häst i form och tar då till denna hjälptygel. Gramantygeln fästs antingen i sadelgjorden mellan hästens framben eller vid sidorna och löper sedan genom bettringen till ryttarens hans. Genom att ta i gramanen blir hästen tvingad att böja på nacken, självklart beror detta på styrkan i ryttarens hand.

Hästen går inte ärligt på tygeln genom att bli nedtvingad i form med en gramantygel utan böjer bara på nacken och släpper ryggen. Formen och bärigheten ska komma genom bakbensaktivitet samt arbete genom ryggen. Att börja med att tvinga ned hästen i form genom tvång och fixera sig vid huvudets position istället för rygg och bakben är i helt fel ände. Formen kommer bakifrån och fram, inte tvärtom.

Dock kan gramanen vara till hjälp vid väldigt felridna hästar. Många använder den när de korrigeringsrider felarbetade hästar som satt muskler på helt fel ställen. Gramanen kan då hjälpa hästen att använda sin kropp på ett funktionellt sätt och underlätta arbetet för ryttaren.

Själv är jag emot graman och skulle inte ta till ett sådant fusk som jag endast tycker gör mer skada än nytta. Jag vill hellre att hästen ska komma ärligt fram till handen genom god ridning, inte genom att jag tvingar ner den och drar ihop den. Jag ser hellre att hästen springer runt som en stjärnkikare än att ta på den en graman.

Jag gissar på att det finns lika många åsikter angåendet detta som med allt annat. Vad tycker ni om gramantygeln? Ni som använder den, varför?"

Vad tycker ni? Jag håller fullständigt med henne, gramantygel är bara fusk för att man själv är för lat och inte har tillräckligt med tålamod för att rida hästen i korrekt form.
Jag säger som Ingrid, jag skulle inte sätta på en häst gramantygel. Jag tycker det är bara att sätt att komma undan den riktiga ridningen, hästen blir kort i steget, den tappar all gnista i ridningen och blir istället rädd för att bli nertvingad så när man sen tar bort gramanen tar hästen varje chans i världen att komma undan den obekväma formen som kan göra att de får spänningar i rygg och hals.
Är det värt det, bara för att hästen ska kröka på nacken?
I think not.

Besök gärna Dressyrmupparnas blogg, de skriver väldigt intressanta och roliga inlägg att läsa. Dessutom lägger de upp tusentals fina bilder och man får följa deras ridning dag för dag :) Klicka HÄR för att komma till Dressyrmupparna




Kommentarer
Postat av: fia

Hade man behövt graman på hästen hade jag hellre longerat den inspänd tills den gav efter och hade lite mer muskler, sen efter det börja rida "vanligt" när hästen klarat av att gå korrekt utan svårighet inspänd :P

2011-03-24 @ 15:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0