R.I.P - Fias Fölis

Ni kanske tror att detta är fjäsk men Fia är faktiskt en gammal skolkamrat och vän till mig, eller så är hon det fortfarande ;p

Fia, hela namnet Sofia Lindeberg, väntade länge på sitt lilla föl. Den 23 april 2011 kom en liten hingstbäbis ur Misty's mage. Han var livlig och hoppade och skuttade glatt redan den första dagen i hagen, orädd och bestämd. Fia skrev också att han var en envis liten herre som absolut inte ville ha grimma på sig, utan drog för det mesta av den. Många bilder hann ändå knäppas på den lille bäbisen, innan han den 6 april blev tvungen att tas bort.
De skulle bara lasta och åka till det nya betet och Misty var redan i transporten. Lillen hade dock bestämt sig för att inte gå in i transporten, trots att mamma var där. Han stegrade sig och gick omkull och landade på höften. När de sedan fick upp honom på benen igen efter att han legat ner ett tag så stödde han inte på benet. Veterinären tillkallades och kom dagen efter och konstaterade att han blev tvungen att röntgas.
Röntgen visade att i princip hela höften var krossad. Det fanns inget mer att göra utan han blev borttagen utan vidare beslut.
Jag såg också att Fia skrivit att hon inte riktigt visste vad hon kunde gjort för att förhindra det, men jag ser inte att hon gjorde något fel. Det normala är att fölet går efter mamman upp i transporten, och inte att sånt här händer. Men jag tycker ändå att vi ägnar Fia och hennes familj en liten tanke för deras förlust. Han var ett friskt och fint hingstföl annars så jag tycker det var extra synd att det hände honom :(
Vila i frid Fölis
23 april - 6 Juli 2011
2,5 mån.
e: Saratoga Whiz
u: Jails Misty Barrel
Ägare & Uppfödare: Sofia Lindeberg med familj

:'(

Jag lånade en bild av Fia, jag hoppas att det var okej..

Kommentarer
Postat av: fia

vila i frid min lilla guldklimp :( <3

2011-07-14 @ 20:31:49
URL: http://sofialindeberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0