Lösgörande arbete

Enligt mig, och Torun för den delen, är det allra lättaste sättet att lösgöra en häst en speciell form av longering. Man sätter en inspänningstygel i utsidan av hästen, ifrån bettet till sadelgjorden eller longeringsgjorden och ganska långt ner. Därefter låter man longeringslinan löpa igenom bettringen på insidan och fästs i sadelgjorden/longergjorden i ungefär samma höjd som utsidan. På så sätt kan man ta och lätta i linan och böja hästen utan att den förböjs med hjälp av stödet på utsidan. Då kan man även trycka ut bogen med hjälp av pisken så de riktigt går igenom i sidan och ryggen.

Ma Cherie fick detta arbetet för första gången idag, eftersom hon har svårt att böja sig undan min skänkel änsålänge. Det gick förvånansvärt bra, hon travade på i ett friskt tempo, böjde sig utan att skjuta ut bog eller bakdel och utan att falla framlänges. Sen välvde hon sig helt igenom ryggen också så hon vr elastisk och fin. Jag tror det kan vara nyttigt för henne just eftersom hon lär sig att böja sig genom tygeltag och dessutom höll jag fram pisken i skänkelläge ungefär. Jag pressade henne inte hårt alls idag, inte så som jag gör med Chamaro eller Fashion men så fort hon kände att hon inte riktigt pallade trycket så stannade hon och vände, men det var bara att ta ett steg till sidan och sträcka ut pisken åt sidan så gick hon runt igen :)

Imorgon ska jag jobba från sju till tre, be för att hon sover. Därefter måste faktiskt Ma Cherie ridas och sen får nog Fashion longeras ELLER så rider jag henne med. Jag vet inte. Torun vill att jag ska rida henne på Pay n Riden på onsdag så jag får väl anmäla mig till den :) Måste rida henne isf.

Söndag jobbar jag tre till tio, be för att hon sover. Jag är verkligen inte skapt för att jobba med människor, eller iaf inte sjuka människor. Eller jo, kanske sjuka, men inte psykiskt sjuka :S Jag får lite halvt panik av henne ibland. Jag försöker tänka på pengarna men det är svårt. Jag är ingen enkel person att tas med, och jag är inte precis gjord för allt. Jag blir galen när det inte är något jag brinner för som jag jobbar med :S Då är det rättså uppenbart är jag är skapt för att jobba med hästar :)

Men men. Nu ska vi iaf sova för min klocka ringer halv 6 imorgon. Och det är lördag. :(



Kommentarer
Postat av: Anonym

Så som du tänker ska du ju inte jobba med människor :/ hade jag varit dog hade jag inte ens jobbat där när man bara hoppas på att hon sover, jobbar själv inom psykiatrin o det är helt underbart med dom boenden, händer ngt nytt hela tiden :)

2011-07-30 @ 09:33:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0