Walk in, Walk out.

Ja, har inte varit hemma sedan tidigt igår morse, så det har inte blivit något bloggande. Men två ridpass + en longering har jag hunnit med så ni får väl ha det här nu istället ^^
Igår longerades Chamaro. Han är ganska stor ;) Att det står tre personer på ridhustaket och kastar ner snö bredvid honom gör inte honom mindre. Tvärtom, han spände upp sig som en stålfjäder, taktade och svängde på sig bredvid mig. Inombords var jag livrädd att han skulle slita sig, fastna i longerlinan, halka och bryta benen av sig. Men jag ryckte till i linan ett par ggr och gick lugnt bredvid honom. Hade jag blivit nervig där så hade han blivit helt panikslagen. Vi kom in i lilla ridhuset iaf, välbehållna och oskadda :) Dock var han lite uppspelt nu. Så han ville inte riktigt arbeta, och sprang bara och busade. Jag fick honom tillslut att arbeta och bytade varv, detta var lättare också så där släppte han lättare, men gud så svettig han var efter! Att han var nervös och dessutom inte varit ute och sprungit på några dagar hade nog en stor betydelse i hans svettiga hals efter passet. Men avrastad blev han iaf :D
Fashion red jag sen på kvällen, jag tänker inte ens skriva om det för hon var så fruktansvärt dum och stod bokstavligen helt stilla. Man kunde inte göra något alls, hon stod bara helt still. Jag trodde hon skulle bli bättre i galoppen, men inte ens där gick hon fram! Usch och tvi!
Gårdagens outfit :) Bilden är tagen efter ridpasset, ser ni hur svettig hon blev?
Marinblått Schabrak med ljusblå passpoal, fårskinnspadd och marinblå lindor. Hon blev skitsnygg i det ;)
Åkte med Torun hem sen och sov där till idag. Vi åkte tidigt idag, redan vid 8 ungefär. Körde inom Örkelljunga och handlade till kursen, och därefter inom statiol och tankade. Sen var det raka vägen till Perstorp! Fast det hade snöat mellan 5 och 10 cm snö under natten och vägarna var INTE plogade -.-' Vi kom försent, den saken är klar x)
Jag fick rida Calorie idag! Jag skrittade fram henne i säkert 30 min innan jag började trava, för då kändes hon fin. Red lätt och både på volt och på fyrkanten. Försökte även galoppera men hon var alldeles för lite framriden för galopp, så hon bara kastade upp huvudet och sprang och det tog ett tag innan jag fick ner henne i trav igen x) Fick istället rida med på kursen, för jag var inte klar med henne innan de började. Hon var jättefin i traven och gick i fin form hela tiden. Hon rusade inte heller utan tog det i ett lugnt och sansat tempo så hon var balanserad hela tiden. Hon kan va lite vinglig :) När hon nu var igenomriden helt så gick hon jättebra i galoppen också :D Hon orkar inte riktigt hålla igång så länge i kort galopp, så hon bröt av ett par ggr, men en ny fattning så gick hon bra! (y'
Här är dagens hästoutfit:
Grått schabrak med silvrig passpoal, fårskinnspadd och vita lindor. Mycket fin pålle, synd att jag inte fick någon film på henne, fast man vet aldrig ;) Marika brukar alltid filma alla kurser! :D
Efter ridturen pratade vi och fikade lite, och sen skulle Corvette åka! Skönt, faktiskt, så man slipper tänka på honom. Han mår inte bra av att bara stå still :/

Tänkte att jag kunde berätta lite om Calorie, för de som vill läsa :)

Calorie, född 1996, efter Bellini 817 - Wartung 630. Är fallen undan min tränares familjs stofamilj som alla härstammar från stoet Grace Kelly. Calorie är precis som de flesta Bellinihästar mycket het och nervig. Hon har också fullblod i sig (Grace Kelly var rent fullblod). Calories mamma Romance ägs av Toruns bror och Calorie är även uppfödd hos honom.
Under åren som Torun hade hand om stalldelen och dressyrdelen på Helsingborgs Ridgymnasium stod Calorie där inne. Hon var en mardröm för eleverna, då hon är mycket svårriden om man motarbetar henne. Det räcker med en för stark skänkel så kör hon upp huvudet i luften och springer ifrån arbetet. Men när man känner henne mer och medarbetar henne så går hon mycket snyggt.
Calorie har trots sin ringa ålder fått två föl, och båda ston. Den första fick hon 2006 efter Chapman och Loppan föddes i hagen under natten. På grund av detta var där en extra häst i flocken när de vaknade på morgonen. Fashion, som är väldigt tradtionell, tyckte inte om detta och sparkade mot och på Loppan. Detta resulterade i att Loppan blev sned i nacken. Loppan har inte ärvt sitt mammas psyke och lynne utan är istället lugn och avslappnad. Loppans riktiga namn är dock Ma Petite Puce, som betyder Min Lilla Loppa på franska.
Calories andra föl kom året efter och det är efter Donelli. Lady Princess har däremot ärvt både sin mammas utseende och lynne. Hon är försiktig, lättskrämd och mycket skygg. Men när hon väl får komma fram så kelar hon mycket. Sessan, som hon också kallas, är nu 3,5 år gammal och ska nog snart på inridning :)

Kram Linnea

Kommentarer
Postat av: ameena - skånes största blogg

fin blogg du har hjärtat <3 titta gärna in på min och säg vad du tycker :)

2011-01-07 @ 12:33:45
URL: http://ameeena.blogg.se/
Postat av: ELLMINAS - elin mattsson & emma silverbratt

Superfin blogg! Allt bra med dig? Kram

2011-01-07 @ 14:39:38
URL: http://ellminas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0