Rumours.

En annan titel av What's Up!
Calorie fick komma ut lite idag, hon var ganska avslappnad och lugn idag faktiskt :)
Först när mamma ringt och väckt mig så låg jag och degade i sängen med datorn i knät och tittade på new moon :) Sen skulle mamma hem och lämna videon så jag passade på att följa med ner till stallet när de ändå var ute och körde. När jag kom dit kollade vi lite i stallet, två av skjutdörrarna hade trillat ner -.-' Igen! Det trillar av stup i ett känns det som! ;o
Iaf skulle Danne komma och hänga upp dem igen så han hämtades på stationen. Jag följde med för jag skulle handla, hostmedicin och halstabletter. Blev lite annat också :P
Tillbaka igen och då satt vi i klubbis ett tag och snackade innan vi gick ut i stallet. De skulle fixa dörrarna så jag fixade till Calories hoppsadel så länge. Bytte schabrak, lade till paddarna och stigläderna. Självklart var det hennes dörr som hade gått i sönder. Så jag kom inte in i boxen så jag kunde borsta henne. De fixade dörren iaf och jag kunde borsta henne. Så jag gjorde det och provade sen om mina benskydd passade på henne. Hon har lite mindre ben än Fashion och Chamaro men det gick utmärkt! Så jag sadlade, tränsade och gick upp till ridhuset.
När jag skrittade fram var hon ganska stel och sen hade jag hennes hoppträns på henne så det var pessoabett på det :/ Jag bad iaf Anette att sätta upp tygeln i den stora ringen så det inte blev så skarpt. Sen var jag mjuk i handen och red henne med skänklarna så hon gick ner i en lägre form och arbetade med ryggen. Hon hatar när man är hård i handen, för då biter hon ihop och vägrar ge efter. Om man sen rider henne med sätet så går det mycket bättre, då är hon mjuk och eftergiven i munnen och avslappnad. Så jag red henne i alla gångarterna och gjorde lite upphöjd cavaletti, gick mycket bra. Hon lyssnade bra och så. Lade sedan upp det till ett litet hinder, 60 cm max, och hoppade det. I höger varv får man verkligen passa henne för om hon tappar ut bogen, om man håller om för lite på ytterskänkel och yttertygel så orkar hon inte hålla galoppen uppe :/ Så efter hindret får man verkligen hålla riktigt starkt på ytterskänkeln och ha yttertygeln intill halsen. I vänster är det bättre, men hon envisade hela tiden i början om att hon skulle landa i korsgalopp. Tills jag märkte att om man svänger henne helt efter ytterskänkeln utan att böja henne innan så landar hon i rätt ;) Ja, gjorde lite galopp och travarbete efter och sen var hon verkligen fin! Hon var så avslappnad när jag red av henne så hon gick i låg lång form och fick loss ryggen mycket vid detta ridpasset! Ett bra ridpass alltså :)


Kass bild, jag vet. Men jag tänkte berätta lite om Ma Cherie! Min nästa sköthäst som snart ska komma till stallet :)
Ma Cherie är född 2007, mitt på sommaren. Hon är uppfödd hos min tränare, Torun Hallström, och hennes mamma heter Cherie Fleur och tillhör stofamilj 36 alltså den stofamilj som härstammar från Fleur (betydande Blomma, på franska) Fleur går i Cherie Fleurs femte led och är alltså ganska nära. Ma Cheries mamma är ett mycket lugnt och stadigt sto och var enkel att få dräktig. Hennes föl har också alltid varit lätta att hålla i hull och naturligt musklade reda som åringar.
När vi kommer till Ma Cherie så är hon också väldigt lugn och avslappnad. Hon var aldrig rädd som barn som andra föl utan sprang ofta ifrån mamma istället för till mamma. Hon var alltid långt från mamma och kom bara när hennes mamma kallade på henne. En gång när Fleur (Cherie Fleurs smeknamn) kallade på henne kom Ma Cherie i full galopp mot henne. Torun såg henne och när hon såg att Ma Cherie inte saktade ner så sa hon "Hon kommer inte stanna!" Men stannade gjorde hon. Hon sprang rakt in i bringan på Fleur :P
Ma Cherie är en mycket söt unghäst. Hon är svart, även på sommaren, med bläs och snopp på mulen. Hon är verkligen min drömhäst, både i utseende och i temperament. Hon är lugn och sansad och är inte rädd för varken plötsliga rörelser eller något annat. På sommaren när de går på bete så om man kallar på dem kommer de alla tre, men två av dem går bara förbi mig. Ma Cherie stannar alltid vid mig och det var så jag märkte att hon var speciell för första gången. Hon stannade bara vid mig och trots att vi var fler i hagen så kom hon till mig :') Sedan dess har jag liksom känt ett speciellt band med henne.
Om några veckor ska hon komma till Perstorp för inridning och jag ska hjälpa till. Jag kommer spendera varenda ledig sekund med henne och jag kommer göra allt för att hon ska bli en bra häst. Ma Cherie betyder Min Älskling på franska och det kan man verkligen säga! <3

Kram Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0