Harboe.

Idag stängdes vårt ridhus. Det läcker nu på två ställen och smäller och dönar i det 24/7. Tur att det stängdes i tid, annars kunde någon bli allvarligt skadad :( Jag red Harboe i Lilla ridhuset istället :)
Mamma ringde mig klockan 10 i morse som jag hade sagt, men hon tyckte att jag kunde sova några timmar till för att jag var sjuk så jag sov till kvart i 1 x) Mamma hade då skickat att det var hål i taket nu, så hon skulle ner och kolla det. Och det gjorde hon så strax efter ringde hon och sa att Leif Hylander från Räddningstjänsten hade stängt ridhuset tills det är åtgärdat. Problemet är att snön är riktigt tung nu när det töar och fryser och töat igen osv så plåttaket håller inte riktigt på stora ridhuset. Lilla ridhuset är det ingen fara med då det är nyare och dessutom så sluttar taket mer på lilla så snön kan kasa av. Det stora ridhuset är byggt 1988 och taket sluttar nästan inget alls :/ Detta resulterar i att snön ligger kvar på taket som efter senaste vintern är väldigt bräckligt. Detta åtgärdades inte i somras som lovat utan nu får vi stå ut med att rida i Lilla ridhuset, hur nu det ska fungera när ridskolan börjar igen :S
Iaf så skjutsade pappa upp mig först till byn och sen till ridskolan. Väl där gick jag in i klubbis ett tag innan vi gick upp i cafeterian och åt. Sen satt vi där och pratade ett tag. Jag gick sen ner i klubbis igen och bytade om och hämtade alla ridsakerna. Ut i stallet och fixa Harboe. Han var like bufflig idag som igår så jag fick säga till han på skarpen ett par ggr. Senare märkte jag att det bara var som han ville kela men han är rättså hårdhänt :P 
Gick upp i lilla ridhuset. Och gud, det var för fan blankis utanför stora ridhuset nu! Det har töat och nu frusit igen, så att går där är som bambi på hal is. Harboe klarade det iaf, han hade fäste på båda bakhovarna eftersom han inte har några skor bak :) Jag kom iaf fram x)
Skrittade fram honom ett tag, tills mamma kommit och lite efter hon kommit :) Travade sen med honom, idag var han lättare än igår eftersom han känner mig bättre nu :) Men han skakar på huvudet så som Jack gjorde i början. Men nu har han också pessoabett med tygeln i första lilla ringen :/ Då kräver det en mycket mjuk hand om man inte vill att han ska börja skaka på huvudet. Så när jag galopperat och så ett tag så hjälpte Busig mig att flytta upp tygeln till den stora ringen och då gick han mycket bättre! Han slutade skaka på huvudet så fort man tog i tygeln för att göra en halvhalt eller så och då är det också mycket lättare att få honom att ta bettet :) Han gick iaf mycket fint idag, fint och avslappnat med en bra rytm :) Galoppen blir också tre gånger längre när han går i lägre form med eftergiven mun. Han tycker fortfarande att det är jobbigt att jobba i den lägre formen eftersom han går som han svalt ett kvastskaft annars och inte har några ryggmuskler, eller åtminstone lite muskler i ryggen. Men han kommer också blir fin :)
Här är lilleplutten, 140 cm i mkh bara! Men han klassas ändå som c-ponny :3

Som ni kanske ser så är han ganska avslappnad här :)

Kram Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0