Tisdag + Onsdag.

Ja, eftersom jag fick väldigt lite tid över igår får jag skriva om min ritt på Chamaro idag istället. Det kommer också lite om dagens hoppträning. :)
Tisdag: Idag var det inte ens meningen att jag skulle ner till stallet över huvud taget. Jag hade ett arbete i svenska att göra klart och dessutom kemiprov. När mamma sedan ringde och sa att Chamaro behövde ridas innan Tobbe skulle rida och Daniel inte skulle komma så hade jag liksom inget val. Jag var iaf trött som sören när jag kom ner och undrade egentligen hur jag skulle orka. Men jag cyklade iaf ner. Det första jag fick göra var att åka med Andy ner till konsum för att Bettan var sjuk. Hon hade hållt på sedan fyra, klockan var då strax över 6. Sen när vi kom tillbaka till anläggningen hjälpte jag Sandra att blanda ättika, socker och ljummet vatten. Ja, och sen skulle vi då få ner det i Bettan. Det var ingen lätt procedur om man säger så. Vi växlade mellan att ge henne och longera. Hon var verkligen inte bra för det hjälpte inte. Jag fick hålla hennes huvud uppåt när Sandra sprutade in det i munnen på henne. Bettan flemade och tuggade fradga och blev inte bättre. De andra gick iaf och longerade utan mig sen, jag var tvungen att göra iordning Chamme. Det gjorde jag och gick ut på stallplanen. Kortade stigläderna, spände och satt upp. Skrittade upp till ridhuset och så. Lektionen gick väl lite sisådär, jag var inte nöjd. Han flyttade in bakdelen hela tiden, trots att jag höll om på både ytterskänkel och yttertygel. När jag red in honom på en volt så flyttade han sig i en skänkelvikning och när jag ställde honom inåt så tappade han ytterbogen igen och puttade in bakdelen -.-' Så jag var lite irriterad sen, för det var svinkallt, jag var trött som fan, hungrig som in i jävla helvete och hästen ville inte samarbeta. Usch, tvi, fy, blä på den kvällen. Jag cyklade hem sen iaf. Idiotförklarade den idioten som skapat kyla och svor. Jag blir helt paralyzerad när jag fryser, har jag då lågt blodsocker samtidigt så blir det inte mycket bättre. Veterinären fick iaf komma till lilla Bettan och fick spola ur magen med slangar genom näsborrarna :(
Onsdag: Ja, cyklade ner till stallet vid 3 tiden. Anlände och bytte skor i Klubbis. Ut i stallet och ut med Tuna i gången. Borstade och så och satte på benskydd. Hade en speciell hoppsadel på henne och fick även ha brösta för annars glider den bakåt, hon har inte mycket sadelläge :P
Tog ut henne i ridhuset iaf och skrittade fram. Kortade tyglarna och red fram. Hon var lite stressad men det värsta kom i galoppen. Jag kunde inte göra varken skänkelvikningar, öppnor eller ökningar, jag fick bara lägga volter. Men det gick tillslut. När vi sen började hoppa så stack hon med mig ett antal gånger. Varje gång gjorde jag som jag lärt mig för länge sen, rid in i väggen. Så jag styrde henne rakt in i en hörna och där stannade hon juh så klart för ingen är så dum så de springer rakt in i väggen x) Tillslut fattade hon att hon skulle LYSSNA på mig och då slutar hon rusa så extremt. Sen hoppade vi trippelbarr och svinrygg. När jag kom på svinryggen i vänster varv när vi hade höjt det lite till typ 70-80 så gjorde jag två volter för att hon skulle lyssna och när jag precis skulle gå ut ur den andra volten gjorde jag en halvhalt och hon tog den jättebra och gick i lugn sansad galopp mot det, hoppade genom ryggen och landade superbra. Att hon sen drog iväg efter är en annan sak, jag var bara nöjd med att hon lyssnade på min lilla halvhalt innan :) Travade av hästarna sen ett tag och tog in dem i stallet. Tuna var jättetrött :P Hon var ganska svettig i huvudet och på halsen samt under sadeln :) Så hon fick ha ett svettäcke på sig och in i boxen. Bytte sedan skor igen och hjälpte mamma kicka igång moppen. Jag äger på det btw ;) Har lyckats få igång två mopeder som inte varken mamma, pappa eller någon av brorsorna klarat ;)
Sen satte jag mig i klubbis ett tag och snackade med Mia, Busig och Ida. Efter ett tag kom Tobbe och Krille. De skulle äta så de satt där ett tag, sen ringde mamma och sa att de var där så jag gick ut och la schabraken i bilen och hjälpte pappa hänga upp cykeln. Hem och äta, duscha och har även tvättat mina skor så nu är de vita igen :)

Kram Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0