Dressyrlektion.

Dagens dressyrlektion gick ut på att vi skulle lära oss att få en riktigt ridkänsla, gå in i trans och finna harmoni mellan häst och ryttare. Dagens häst blev Fashion :)
Ja, Och Fashion är juh inte världens lättaste att hitta harmoni med. Jag satt iaf med still med handen och stilla med skänklarna och red noggranna vägar som vi skulle. Vi red i skritt och trav mest och red först skänkelvikning från c till b och öppna resten av den långsidan, mellan b och f, och sedan ökade vi på andra långsidan. Gick jättebra och Fashion var hela tiden med på noterna. Jag höll sträckta tyglar, så gott det gick, för hon släpper hela tiden bettet i början innan man får henne att plocka upp det och hålla i det själv. Ja, efter ett tag så sa Torun att det var jättebra där, att det är bättre att få igång bakbenen på henne än att hon går i fin form och kröker på nacken. Men det kom också efter ett tag. Ja, vi galopperade lite på volterna i båda varven. Jag red hela tiden lugnt med stilla hand och stilla skänkel. Jag fick mycket kommentarer om min sits, att den var jättebra idag och i slutet av lektionen hade Fashion släppte helt utan ngt bråk. Torun sa att hon var jättefin och att man riktigt såg hur mke harmoni som fanns mellan häst och ryttare när det gällde oss. Fashion gick snyggt med höga bakben, hög och krökt nacken och elastisk rygg och jag satt med helt stilla hand, helt stilla skänklar och med huvudet och blicken uppe och bröstkorg och mage fram, så dagens lektion var mycket lyckad.
Men det var precis som Torun sa. Vem som helst kan sitta i ett hörn och säga när en häst går bra, och den går snyggt på tygeln och rakt på linjen. Det kan till och med en dator avgöra med dagens teknik. Men att skapa ryttarkänsla och harmoni mellan häst och ryttare är riktigt svårt och det är bara riktigt duktiga tränare som kan det. Dagens ridpass var ett bevis på att Torun är en riktigt duktig tränare. Att skapa ryttarkänsla mellan en ryttare som är perfektionist, allt ska va helt perfekt från början till slut och en häst som har mer humör än en tjej med pms, som är stallets drottning, lyder ingen annan än sig själv, är en svår uppgift och Torun lyckades med det. Jag har verkligen hittat rätt tränare! Och det är jag glad för! :D
Här är Fashion och Torun i somras, också ett mycket fint par :)

Ganska maffig va? ;)

Kram Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0